2014-03-04

Fyra parfymfavoriter

Gör ett litet avbrott i alla nagelinlägg. Jag var sugen på att göra någon rolig sminkning eller så och visa er, meeeen jag har drabbats av en megavagel i ögat och det är inte så fint att visa upp. Igår och i förrgår var jag så svullen att jag knappt kunde öppna ögat, idag är det mycket bättre men fortfarande svullet och ser fult ut. Inte så inspirerande alltså. Tänkte bespara er en riktig bild på mitt stackars öga, men bilden nedan är ganska representativ.

Med samma sprudlande glädje.
Istället tänkte jag visa fyra av de parfymer i min samling som har en lite extra speciell plats i mitt hjärta.


Från vänster till höger:

  • Lancôme Trésor in Love EdP har jag (tyvärr) bara i en liten provflaska. Det är en lättare parfym med blommiga/fruktiga noter av bl.a. nektarin, jasmin, bergamot och cederträ. Jag tycker doften känns liksom lyxig, vuxen och professionell på något vis. En mjuk och härlig doft som inte tar över för mycket. Ibland har jag lite svårt med alltför blommiga dofter, kan få lite ont i huvudet av dem om de är för skarpa, men denna är perfekt balanserad. Ska köpa mig en större flaska när denna tar slut.
  • Lady Gaga Fame EdP köpte jag på mig i London precis innan jag och en vän skulle på Gagas Born This Way-konsert. Svart i flaskan, genomskinlig på huden. Detta är en lite tyngre doft, med noter av Atropa Belladonna, tigerorkidé, rökelse, aprikos, saffran och honung. Funkar både till vardag och till fest.
  • Escada Marine Groove EdT var Escadas sommardoft 2010, men den har hängt med sedan dess. Min förra flaska gick sönder men jag lyckades få tag på en ny trots att den slutat produceras. Som alltid med Escadas sommardofter så är denna väldigt fruktig, denna ska ha mycket noter av tropiska frukter i kombination med röda vinbär. Jag använder denna mest på sommaren, då känns den allra fräschast och mest passande.
  • Diesel Loverdose EdP är förmodligen den parfym jag använder mest av just nu. Den är väldigt speciell i doften, i toppnoterna hittar vi syrliga dofter i form av citron och mandarin, hjärtnoterna är lakrits, stjärnanis och jasmin, och som basnoter finns vanilj, cederträ och sandelträ. Den kryddiga lakritsdoften kommer fram väldigt tydligt i denna, och det är en annorlunda doft men jag älskar den - fast jag älskar ju lakrits också, så det är kanske inte så förvånande. Har inte hunnit lukta på nya Loverdose Tattoo ännu, men ska göra det så fort tillfälle ges!

Har ni några parfymfavoriter, eller speciella doftkategorier ni oftast håller er till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Your comments make me happy! I answer them here, so check back if you want, or you can also contact me through e-mail if you want to ask me a specific question :) Thanks!