2014-03-12

Recension: Boots Botanics Shine Away Ionic Clay Mask

Skulle vara med på Grön Onsdag hos Karin idag tänkte jag men jag hann/orkade inte måla om naglarna så det får vara. Tänkte istället recensera en nyupptäckt favorit! Jag fick hem en provförpackning på Boots Botanics Shine Away Ionic Clay Mask (phew, långt namn!) i min Glossybox i november, och gillade den direkt, så jag gick och köpte mig en fullstor tub när provförpackningen tog slut.


Det är en lerbaserad ansiktsmask som är rätt lös i konsistensen först, men som snabbt torkar och blir väldigt stel i ansiktet. Det går inte direkt att le eller röra på munnen alltför mycket. Den ska sitta på i ca 10 minuter, därefter har jag bara tvättat bort den med ljummet vatten. Den är väldigt lätt att tvätta bort, ibland upplever jag att vissa masker får man gnugga ihjäl sig för att bli av med, men denna är det inga problem med. Den luktar inte jättegott, mest bara lerigt/jordigt, men inte så starkt att det stör mig.

Masken ska dra ut djupa orenheter ur huden med hjälp av bl.a. joniserande mineraler och pilbark. Till skillnad från i princip alla andra masker jag provat så upplever jag faktiskt att denna gör det! Jag har en del problem med min hud till och från, främst med T-zonen. När masken torkar till på ansiktet får den en ljusgrön ton istället för den mörkt brungröna vid appliceringen, men när den suttit på ett tag så bildas små mörka fläckar vid porerna på just haka, panna och näsa, så det ser ut som att någonting i alla fall dras ut därifrån. Gillas!

Trots den djuprengörande effekten så känns inte ansiktet jättestramt och uttorkat efteråt. Inte mer än med min vanliga ansiktsrengöring i alla fall, och jag använder alltid fuktkräm efteråt oavsett. Huden känns ren och fräsch. Verkligen imponerad av denna!

Ansiktsmasken, och andra produkter från Boots Botanics, går att köpa på Apotek Hjärtat. Jag har inte testat någon av de andra produkterna ännu, men kanske gör det framöver eftersom jag har goda erfarenheter om denna. Det är inga dyra grejer heller, jag köpte denna för 79 kr. Ännu ett plus :)

Har ni provat denna? Vad tyckte ni? Har ni några andra favoriter bland ansiktsmasker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Your comments make me happy! I answer them here, so check back if you want, or you can also contact me through e-mail if you want to ask me a specific question :) Thanks!