2014-03-18

Recension: IsaDora Peel Off Base

Nu på senaste tiden så har ju en massa "vanliga" märken som t.ex. Depend och OPI börjat spotta ur sig sådana underlack som man kan "skala av" utan att skada nageln, för att underlätta borttagningen av glitterlack, som ju annars kan ge upphov till smärre hjärnblödningar vid borttagningen... Jag har testat en av dem, Peel Off Base, som kom från IsaDora här någon gång före jul.


Ganska tjockt lack och det luktar och ser ut ganska exakt som trälim, men det verkar innehålla ungefär samma ingredienser så det är kanske inte så konstigt. Det var lite trixigt för att få bra resultat med detta, men när jag väl fick kläm på det så var det inga problem. Det som funkade bäst för mig var att ta väldigt tunna lager, alltså skrapa av penseln mot flaskhalsen så mycket det bara går och använd det som är kvar till 2-4 naglar. Sen var det viktigt att dels låta själva basen torka i ca 10 minuter, men upplevde också att det funkade bättre om varje lager nagellack fick torka till ganska ordentligt mellan appliceringarna. 

Har läst på några ställen att man inte ska använda snabbtorkande överlack till detta, men då det är det enda jag äger så har jag inget att jämföra med. Har funkat ok med det också. Däremot så blir det lätt tipwear efter bara en dag eller så, vet inte om det beror på överlacket eller om det bara är så generellt med den här basen. Dålig bild, men detta är ungefär efter ett dygns användande:

Lacket kommer från Darling Diva och heter Moon Beam.
Men även om det lätt blir nött så tycker jag detta är en riktigt bra uppfinning för de gånger jag vill ha glitter under t.ex. en festkväll men inte orkar med proceduren att ta bort det dagen efter. Målar jag på det samma dag som jag ska ha det så håller det sig rätt fint ändå. Hållbarheten är ju annars inte den bästa med detta baslack, men för mig håller det i 1-2 dagar vilket är ungefär vad jag förväntat mig (och det är väl ungefär så länge jag brukar behålla mina lack på i vanliga fall också). Det har suttit kvar på naglarna tills jag pillat bort det, däremot så märker jag att det börjar lossna i hörnen efter en tid och då är det lika bra att ta bort det, annars lämnar jag väl ifrån mig sjok med nagellack lite här och var.

Borttagningen är enkel som sagt, bara att pilla upp en liten flik och då brukar alltsomoftast hela "nageln" följa med. Upplever inte att det skadar nageln heller. 


Detta funkar ju inte enbart med rena glitterlack, går alldeles utmärkt med lack utan glitter med. Däremot så tar påmålningsproceduren lite längre tid eftersom allt måste torka till mellan varje lager, så jag brukar mest bara använda den när det vankas glitter. Kanske inte mitt vardagsbaslack alltså, men perfekt för festligare tillfällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Your comments make me happy! I answer them here, so check back if you want, or you can also contact me through e-mail if you want to ask me a specific question :) Thanks!